حسابداری
مرجع حسابداری 

اسناد و مدارک مثبته:

حسابداران پس از وقوع هر معامله یا رویداد مالی، با توجه به تأثیر آنها بر اجزای معادله حسابداری به تجزیه و تحلیل میپردازند ولی معمولا برای تجزیه و تحلیل رویدادهای مالی نیاز به مدارک و شواهدی دارند تا بر مبنای آنها تشخیص دهند چه تغییراتی در اجزای معادله حسابداری ایجاد شده است. بنابراین فقط براساس اسناد و مدارک مرتبط میتوان به تجزیه و تحلیل رویدادهای مالی پرداخت. بدین منظور، حسابداران، پس از وقوع هر رویداد مالی اسناد و مدارک مربوط را جمع آوری میکنند. در حسابداری به اسناد و مدارکی که دلالت بر وقوع یک معامله یا رویداد مالی مشخص دارد، «اسناد و مدارک مثبته» گفته میشود.این مدارک نشان دهنده ی تاریخ، مبلغ و ماهیت رویداد مالی است. اسناد و مدارک مثبته در حسابداری از اهمیت خاصی برخوردارند به دلیل آنکه اولاً مبنای تجزیه و تحلیل و ثبت رویدادهای مالی در مدارک و دفاتر حسابداری قرار میگیرند و ثانیاً برای پیگیری و رسیدگی بعدی نقش مهمی دارند. نکته قابل توجه این که اسناد مثبته باید روشن، واضح و معتبر باشند تا حسابداران و سایر اشخاص بتوانند بدانها اتکا کنند. معمولاً اسناد و مدارک مثبته نوع و شکل ثابت و معین ندارند. فاکتور فروش، رسید بانکی، قبض آب و برق و رسید صندوق نمونه هایی از اسناد و مدارک مثبته هستند.

سند حسابداری:

بدلیل اهمیت نوشتن صحیح و بدون اشتباه دفاتر حسابداری، در بیشتر واحدهای اقتصادی قبل از رویدادهای مالی در دفاتر قانونی «سند حسابداری» یا «سند روزنامه» تهیه میگردد. سند حسابداری برگه ای است که از اطلاعات مندرج در سند حسابداری، دفاتر حسابداری تنظیم میگردند.

سند حسابداری شکل مشخص و یکسانی ندارند و در هر واحد اقتصادی با توجه به نیاز و سلیقه حسابداران ممکن است به شکلهای متفاوتی تنظیم و ستون بندی شود. پس از جمع آوری و بررسی اسناد و مدارک مثبته، حسابدار تجزیه و تحلیل رویدادهای مالی را انجام داده و سپس سند حسابداری را تنظیم میکند.

[ 9 Jan 2014 ] [ 4 بعد از ظهر ] [ مهرداد ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

توضیحاتی جامع در مورد حسابداری
امکانات وب